Thursday, December 16, 2010

WARTA-O-WARTA

Hari ini jom kita ke Warta. Setibanya kita ke permukaan bangunan, kita disambut oleh dua stall mamak di kanan dan kiri. Masuk saja bangunan, kita dihalang oleh pelbagai gerai terbuka. Macam-macam ada. Gerai telefon bimbit, gerai permata palsu, gerai kerepek, gerai kitab, dan gerai kaca mata, semua campur aduk. Sesak nafas kita dibuatnya oleh keadaan. Autoriti bandaran agaknya tak faham soal fire hazard atau soal keselamatan jika berlaku kebakaran. Ruang nak ke pasaraya sesak disumbat dengan gerai. Pendek cerita, towkey Warta tu jual ruang habis-haisan sampai keselamatan pelanggan diabaikan secara total.

Macam nil lah kisahnya Bandar Baru Bangi, terlalu mediocre, amat daif. Tapi, Bandar Baru Bangi adalah Bandar terancang. Inikah bahananya kalau pembangunan fizikal tidak disaingi dengan pengkayaan minda dan sikap membangun?

1 comment:

  1. Sy baru je pergi salon tingkat 2....heran jgak....niat mmg nk tlg salon melayu yg xde cust....tp layanan yg sy dpt sgt hampa....dia xada budi bahasa....buat muka masa potong n cuci rambut sy....n sambil lewa....kejap je siap....tau2 caj rm45....baik sy pergi salon alamanda je....agaknya lg murah dr salon tu....tlg la wahai peniaga....hormat la cust anda yg memberi rezeki kpd anda....

    ReplyDelete